Lokaal boeken? Meer boekingen via je eigen website!

Bijgewerkt op: 23 sep.


Met ECO logies staan we voor lokaal boeken, daarom verwijzen we altijd door naar de eigen website van een B&B, vakantiehuis of ander gastenverblijf. Lokaal samenwerken is onlosmakelijk verbonden met duurzaam overnachten. Immers, zo wordt direct bijgedragen aan de lokale economie en gemeenschap. Bovendien heb je bij boekingen via je eigen website contact met je gasten helemaal op de manier die jij wilt. Is het mogelijk om bijna al je boekingen via je eigen website te krijgen? Voor onze eigen vakantiewoning De Oude Zondagschool is dit afgelopen jaren gelukt. We delen graag onze ervaring met deze tien tips.


Bij boekingen via je eigen website verloopt het contact met je gasten helemaal op de manier zoals jij dat wilt.


Tip 1: Waarom boekingen niet voldoende zijn…


Misschien een beetje gekke tip, uiteindelijk gaat het toch om boekingen? Toch is dit een belangrijk punt om over na te denken. Waar wil je op inzetten? Als je namelijk je eigen website meer succesvol wilt maken, dan vergt dit tijd en aandacht. Een belangrijke vraag is dan ook wat jouw redenen zijn om liever boekingen via je eigen website te hebben. Dit kan het verlagen van kosten zijn maar ook het helemaal in eigen hand houden van hoe jij je gasten wilt benaderen. Als je via één groot boekingsplatform werkt heb je veel gemak. Als je via meerdere boekingsplatformen werkt dan wordt het al wat lastiger om alle sites synchroon te houden. Een misschien wel belangrijker nadeel van boekingsplatformen is dat deze niet bijdragen aan de vindbaarheid van je eigen website. Dat is jammer, want als je eenmaal een eigen website hebt die goed gevonden wordt, dan heb je hier jaren plezier van. Maar hoe doe je dat?


Grote boekingsplatformen hebben zelf een goede vindbaarheid, maar dragen niet bij tot een betere vindbaarheid van je eigen website.




Tip 2: Is je website goed vindbaar?


Voor meer boekingen via je eigen website moet deze goed te vinden zijn, immers toekomstige gasten komen niet vanzelf op je website. Als jouw website in vaak en/of prominent in zoekresultaten van Google voorkomt, dan heb je een goede vindbaarheid. Google kijkt hierbij hoe aantrekkelijk je website er uit ziet, hoe goed deze mobiel werkt, wat uniek is voor jouw plekje en hoe nuttig en informatief je website is. Maar bovenal wordt gekeken op hoeveel andere websites jouw website genoemd wordt. Hierover later meer.


Voor een goede vindbaar is het echt belangrijk dat op meerdere website naar jouw website verwezen wordt.



Hoe weet je nu of je website goed te vinden is? Hiervoor zijn er handige (gratis) websites waar je de ‘autoriteit‘ van jouw website kunt opzoeken, de bekendste zijn ahrefs en moz. Deze websites verzamelen alle websites die jouw website vermelden en rekent dit om naar een score. Daarbij geldt, hoe hoger de andere website scoort, hoe beter dat voor jouw website is. Op website van ahrefs is de score op een schaal van 0 tot 100, maar een hele hoge score is voor bijvoorbeeld grote nieuwswebsites of grote boekingsplatformen. Als je als B&B, groepsaccommodatie of vakantiehuis 10 of meer scoort ben je al heel goed bezig. Ook moz heeft een schaal tot 0 tot 100.




Tip 3: Wat maakt jouw plekje uniek?


Waar zou je zelf op zoeken als je zoiets als je eigen plekje zou zoeken? Dit is belangrijk om je af te vragen en door die bril naar je eigen website te kijken. Wat maakt jouw plekje uniek? Zorg ervoor dat de kern steeds herhaald wordt op je website, zodat je website vaker en bij meer relevante zoekresultaten wordt getoond. Zorg voor heldere titels en paginanamen, ook kun je je kernboodschap herhalen in bijvoorbeeld een banner. Zoek eens je eigen website op via een zoekmachine, wat is de titel en omschrijving die je ziet? Maakt dit je genoeg nieuwsgierig en geeft dit de kern weer? Je kunt dit (laten) aanpassen in je website editor.


Een goed voorbeeld is de kernboodschap van MOoij Bed en Breakfast: “MOoij Bed en Breakfast is een duurzaam case study house op een unieke locatie aan de Waal, op loopafstand van het centrum van Nijmegen.”


Wees op je website niet nodeloos bescheiden maar blijf wel transparant. Veel van onze deelnemers hebben op hun eigen website een aparte pagina over duurzaamheid. Heb jij dit nog niet, dan raden we je aan om dit wel te doen.


In een website editor kun je meestal je kernboodschap opgeven als 'seo keywords'. Bijvoorbeeld: duurzaam-overnachten, eco-b&b, duurzaam-vakantiehuis, ecolodge, eco-hotel of natuurlijk eco-logies.



Tip 4: Goede foto’s en video’s


Het internet stroomt over van foto’s en video’s en het valt niet mee om je daarin te onderscheiden. Toch zijn goede foto’s erg belangrijk om meer boekingen te krijgen via je eigen website. Je kunt dit professioneel laten doen door een fotograaf, maar dat hoeft niet per se. Als je een fotograaf laat komen, laat deze dan niet alleen binnen maar ook buiten een aantal mooie foto’s maken. Het voordeel van zelf foto’s maken is dat je door alle seizoenen heen veel verschillende momenten van de dag foto’s kunt nemen. Mooie zomerse foto’s, maar ook foto’s met herfstkleuren of sneeuw. Voor foto’s binnen is vaak belichting een uitdaging, binnen is het donker met veel tegenlicht via het raam. Dan kan het handig zijn om op verschillende momenten op de dag foto’s te nemen, zodat je minder last van de zon hebt. Ook zijn bewolkte dagen juist handig om binnen foto’s te nemen. Als je zelf foto’s gaat nemen overweeg dan een fotocamera te kopen in plaats van foto’s te nemen met je mobiel. Ook kun je foto’s vaak nog verbeteren door een filter te gebruiken.


Ook voor ECO logies besteden we veel tijd aan foto’s en bewerken deze foto’s professioneel na, voor een zo aantrekkelijk mogelijk resultaat.




Tip 5: Gebruik social media


De meeste B&B’s, vakantiewoningen, groepsaccommodatie en hotels maken gebruik van social media. Een enkeling is hier heel succesvol in en haalt een groot deel van de boekingen op deze manier binnen. Ook zonder een groot bereik kan social media echt bijdragen aan meer boekingen via je website. Social media is ook een handige manier om je toekomstige gasten een positief beeld te geven. Hier heb je heus geen dagelijkse of wekelijkse berichten voor nodig. Zorg ervoor dat je social media profiel aanvoelt als een warm bad. Zie bijvoorbeeld de B&B A quiet place op Facebook en Instagram.


Voor toekomstige gasten is je social media een deel van de voorpret, om een beetje gevoel te krijgen bij jouw plekje.



Als je veel bereik wilt halen via social media, dan vergt dit wel discipline en creativiteit om continu berichten te plaatsen. Ook moet je goed nadenken of je als persoon prominent in beeld wilt zijn, iedereen is hierin verschillend. Voor dit blog voert het te ver om alle mogelijkheden van social media helemaal uit te diepen. Wat wel een eenvoudige tip is, is om gebruik te maken van ‘tags’ en ‘hashtags’ op Instagram en Facebook. Door een ander profiel, zoals bijvoorbeeld ECO logies, te taggen, krijgt je bericht extra aandacht buiten je normale volgers. Ook hashtags, een woord of zinnetje met een # aan het begin, leveren extra aandacht op.


Je berichten zijn nog beter te vinden als je hashtags gebruikt zoals: #duurzaamovernachten #duurzaamplekje #duurzaamverblijf #ecobedandbreakfast #ecobnb #ecohotel #biohotel #ecohuisje #ecocabin #ecovakantiewoning #duurzaamreizen #groenevakantiewoning #duurzaamtoerisme #ecolodge #ecodeluxe #ecostyle #duurzaamopvakantie #groenevakantiadressen



Tip 6: Vermeldingen op andere websites


Zoals we hiervoor al gezien hebben is voor een goede vindbaarheid belangrijk dat op meerdere website naar jouw website verwezen wordt. Niet alleen krijg je extra bezoekers op je website, maar hierdoor zal je website ook hoger in zoekresultaten van Google, Ecosia of Bing terechtkomen. Hierdoor komt jouw website ook eerder op het vizier van andere websites. Zo kan het zomaar zijn dat een magazine of blog jouw website vermeldt. Een vermelding in een papieren magazine is mooi, maar dit is vaak een korte piek. Een langdurige online vermelding van een kwalitatief en populair online magazine of andere website kan een heel groot verschil maken in je vindbaarheid.


Een eenvoudige maar toch goed vindbare website is van Dobberhuisje. Door een aantal sterke verwijzingen heeft de website een hoge score op vindbaarheid.



Ook betaalde vermeldingen helpen om, naast extra bezoekers, de vindbaarheid van je website te vergroten. Ook hier is het goed om na te denken welke websites goed passen bij je kernboodschap. Gerichte websites kunnen heel effectief zijn om de vindbaarheid van je website te vergroten. Overweeg je om te betalen voor een vermelding op een website? Controleer dan wel of er geen ‘no follow link’ wordt gebruikt, omdat deze veel minder bijdragen aan je vindbaarheid.


Door een aantal vermeldingen op regionale websites heeft B&B Tholen in een korte tijd al een mooie vindbaarheid opgebouwd.




Tip 7: Goede website voor mobiel


Moet een aantrekkelijke website altijd ingewikkeld zijn? Nee, dat hoeft zeker niet. Een eenvoudige website kan zelfs een aantrekkelijke charme hebben. Wat wel belangrijk is dat je website er aantrekkelijk uitziet op verschillende soorten mobiele telefoons, computers en tablets. Vooral de mobiele telefoon is tegenwoordig heel belangrijk. Je kunt natuurlijk een professioneel bedrijf vragen om een website te bouwen, maar dat hoeft niet.


De website van Veado ziet er fris en vriendelijk uit en ziet er optimaal uit op mobiel, tablet en computer. De website is gemaakt met een moderne doe-het-zelf website editor.



Er zijn veel moderne website platformen waarmee je relatief eenvoudig een website kunt bouwen die er goed op iedere mobiel, tablet en computer uit ziet. Voorbeelden zijn Wix en Squarespace maar ook het eenvoudig te gebruiken Jouwweb. Als je zoekt op bijvoorbeeld ‘goede website editor’ kom je veel blogs tegen met veel informatie.




Tip 8: Maak het makkelijk om contact te hebben


We zien een grote variëteit voorbij komen aan hoe je op een websites kunt boeken. Van alleen een e-mailadres tot complete boekingsmodules. Hierbij maakt het nogal uit hoeveel boekingen je te verwerken hebt, voor een hotel zullen dit er veel meer zijn dan voor een enkel vakantiehuis. Voor een groepsaccommodatie zit er vaak veel maatwerk in een boeking. Ook de kosten voor een boekingsmodule variëren heel sterk, van vaste maandbedragen tot een percentage van de huurprijs. Voor dit blog voert het te ver om alle mogelijkheden te beschrijven.


Maar is het nodig om een gehele boekingsmodule te hebben voor een succesvolle website? Niet per se, een eenvoudig antwoordformulier kan ook prima werken. Een formulier heeft wel de voorkeur boven alleen een e-mailadres, omdat dit sneller werkt voor degene die contact met je wil zoeken. Zet wel altijd je e-mailadres op de website, zodat iemand de keuze heeft. Dit geldt ook als je wel een boekingsmodule hebt.


Als je geen boekingsmodule hebt, is het wel handig om wel een beschikbaarheidsagenda te hebben. Ook hier zijn allerlei tools beschikbaar, vaak goedkoper dan een volledige boekingsmodule. Ook kun je zonder kosten een Google of Office 365 agenda op je website zetten.




Tip 9: Gebruik gratis tools


Er is een aantal praktische gratis tools waarmee je direct je vindbaarheid kunt vergroten.

Voor een goede vindbaarheid via Google is het belangrijk om een bedrijfsprofiel te maken, je hebt dan ook meteen een Google Maps vermelding. Je moet enkele vragen beantwoorden en je locatie aanwijzen op Google Maps. Per e-mail krijg je maandelijks een overzicht van Google hoe vaak je gevonden bent op Google Maps. Ook de moeite waard is om je website aan te melden bij de zoekfunctie van Google. Je kunt dan namelijk precies zien hoe vaak je website door Google getoond wordt en hoe vaak iemand doorklikt naar je website. Ook kun je zien met welke zoekopdrachten jouw website gevonden wordt. Deze tools zijn relatief eenvoudig.


Als je echt de diepte in wilt kun je ook Google Analytics gaan gebruiken. Je krijgt hiermee heel veel inzicht in het websitebezoek, maar echt eenvoudig is dit niet.




Je kunt je ook aanmelden bij de zoekfunctie en het bedrijfsprofiel van Bing. Bing is de zoekmachine van Microsoft, die ook de ‘motor’ is van stemassistent Cortona en de duurzame zoekmachine Ecosia.




Tip 10: Zelf online adverteren


Heb je wel eens overwogen om zelf te gaan adverteren? Dit kan namelijk verrassend kosteneffectief zijn. Wat wel en niet werkt is vooral een kwestie van uitproberen, aanpassen en opnieuw kijken. Ook hier zijn er te veel mogelijkheden om allemaal te benoemen, maar in basis heb je twee mogelijkheden. Je kunt adverteren op social media of via Google en Microsoft. Het meest eenvoudig is om in Facebook en Instagram een populaire post te promoten. Je kunt dan aangeven of je graag meer likes, volgers of meer website bezoekers wilt hebben.


Maar ook adverteren bij andere social media kan effectief zijn, van Pinterest, Snapchat tot LinkedIn. Kijk vooral wat het beste past bij jou.

Via Google Ads en het kleinere maar vergelijkbare Microsoft Ads kun je meer langlopende advertenties maken. Je geeft dan specifieke zoekwoorden op waarvoor jouw website hoog in de zoekresultaten getoond wordt. Je advertentie kan zelf helemaal dynamisch aangepast worden op basis van waarop gezocht wordt. Ook heb je advertenties die specifiek getoond worden aan bezoekers die je website eerder bezocht hebben.


Rovershut op Texel maakt slim gebruik van Google Ads. Zoek maar eens op op 'familiehuis Texel' en Rovershut staat prominent bovenaan!




nu al 100+ duurzame plekjes in Nederland en België